Waarom maken kunstenaars al eeuwenlang portretten? Wat willen ze hiermee vertellen? Samen met een gids kom je alles te weten over de portretten in de expo ‘Zeldzaam en onmisbaar’. Daarna gaan jullie aan de slag met verf en penselen om samen een familieportret te maken.
Tijdens de Kunstendag voor kinderen zijn families met kinderen eregasten in het MAS. Sluit aan bij één van de familierondleidingen of creatieve workshops. Of ga op speurtocht.
Graanzuiger 19 is een monument in de maritieme wereld en is opnieuw aanwezig in Antwerpen. Breng een bezoek aan dit monument en ontdek de geheimen van de enige operationele stoomgraanzuiger van de wereld.
Door op een sluikse manier blaadjes uit te geven, probeerde men te ontsnappen aan de censuur en een tegenwicht te vormen voor de Duitse propaganda. Wie waren de figuren en bewegingen achter deze initiatieven? Hoe ging dit in zijn werk? Lezing door Gert De Prins.
De Antwerpse exodus naar West-Vlaanderen (1944-1945)
Op de vlucht voor de ‘vliegende bommen’ weken Antwerpenaren massaal uit naar veiliger oorden. Hoeveel gezinnen en kinderen, wie organiseerde dit, waar kwamen ze terecht, wie nam het initiatief? Een lezing door Patrick Buyse.
Als in mei 1940 de oorlog uitbreekt, begint in Antwerpen voor de Joodse Liesje Andriesse en haar zoontje een vlucht die vier jaar later eindigt in Auschwitz. Vertrekkend van de brieven waarmee de jonge vrouw tot 1942 contact hield met haar dierbaren, reconstrueerde Ingrid Vander Veken haar tragische lot.
De nazidictatuur verdeelde de samenleving en dus ook het voetbal. In de microcosmos van het Antwerpse voetbal waren de ideologische tegenstellingen immens. Auteur Kurt Deswert belicht in zijn lezing de onthutsende geschiedenis van de impact van de oorlog op ons voetbal.
Lezing van Geert Sels en een reflectie-gesprek met juriste Marie-Sophie de Clippele over de gigantische kunstdrainage tijdens WO II. Vanuit de bezette gebieden versleepten de nazi’s kunst en erfgoed naar Duitsland om er ambitieuze collecties op te zetten.
Op 5 augustus zwierden de deuren van het MAS 's avonds open. Tijdens Museumnacht kon je van verschillende expo's genieten, en van gedichten, teksten, muziek voor jong en oud en film met live pianobegeleiding. Een sfeerverlag.
Het tegeltableau uit 1547 is een zeldzame getuige van de vroege majolicaproductie in Antwerpen, een typisch renaissancefenomeen. Het Saulustableau is een stukje onmisbaar cultureel erfgoed voor Vlaanderen.