Dat mystieke huwelijk is een verbeelding van de religieuze eenwording met God. Daarbij wordt Christus als bruidegom en de mens als bruid opgevoerd.
Het ontwerp van de twee glasramen is gebaseerd op gravures ontworpen door Gerard van Groeningen en uitgevoerd door Johannes Wierix in het atelier van Philips Galle in 1573.
We zien op het ene glasraam een gekroonde bruid die knielt voor een als koning geklede en gekroonde Christus, de bruidegom dus. Hij zegent de bruid die omringd wordt door een aantal vrouwelijke personificaties van deugden: Wetenschap (Scientia), Geloof (Fides), Hoop (Spes) en Liefde (Caritas). Op de achtergrond zien we een tuin met in de rechterhoek een rozenboog.
Op het tweede paneel omhelst de bruidegom, Christus, zijn knielende bruid. Ook hier kijken de vrouwelijke personificaties van de deugden Geloof (Fides), Hoop (Spes) en Liefde (Caritas) toe. De scene speelt zich af voor een rozenboog in een tuin.
De herkomst van de panelen is onduidelijk. Het zijn waarschijnlijk uit Brabant afkomstige panelen, maar we weten niet uit welke kerk of klooster precies.
Vlaamse topstukken
Erfgoedobjecten worden als Vlaamse topstukken beschouwd als ze zeldzaam en onmisbaar zijn.
Deze twee glasramen zijn zowel qua stijl als qua materiaal uniek in Vlaanderen waardoor ze een belangrijke ijkwaarde hebben.
Ze zijn belangrijk voor ons collectieve geheugen want ze illustreren de productie van middelgrote glasramen in de Zuidelijke Nederlanden omstreeks 1600.
Bovendien zijn het zeldzame voorbeelden van de overgang tussen de 16de en 17de-eeuwse monumentale glasschilderstijl. Dan evolueert deze glasschilderkunst in onze streken van de zogenaamde peinture en mosaïque – dat is schilderen met grisailleverven op gekleurd glas - naar peinture en apprêt - dat is schilderen met gekleurde emailverven, zilvergeel en sanguinerood op helder glas. Daardoor hebben deze panelen ook een belangrijke schakelfunctie.
De iconografie, de verbeelding van het mystieke huwelijk van Christus, is bijzonder, want niet zo vaak voorkomend en is bijzonder fraai uitgevoerd.
Twee glas-in-loodramen met het Mystiek Huwelijk van Christus
- Maker: anoniem, naar een prent van Gerard van Groeningen (1550 - 1599)
- Plaats en datering: Hertogdom Brabant, Antwerpen?, ca. 1600
- Materiaal: gebrandschilderd glas-in-lood
- Afmetingen: raam 1: 119.6 x 133,7 cm; raam 2: 123,4 x 133,8 cm
- MAS-collectie: AV.2003.001.1-2 en AV.2003.001.2-2
- Beschermd als Vlaamse topstukken: 2018