Van 6 tot en met 10 augustus organiseert het MAS de derde editie van MAS Darling. Een meerdaags festival dat de kracht en diversiteit van de LGBTQIA+ gemeenschap toont en viert. Ontdek een programma vol talks, workshops, performances en films.
Voor de expo 'Fêtes & célébrations flamandes. Brueghel, Rubens, Jordaens' leent het MAS het schilderij 'De Spaanse Furie' en enkele belangrijke stukken in verband met de Antwerpse Ommegang.
In de MAS-collectie vind je bijzondere koekplanken uit de 18e en 19e eeuw die een figuur voorstellen die lijkt op Sinterklaas. Het is echter de minder bekende Sintegreef, de Graaf van Halfvasten. Historici Tom Heremans en Casper Peeters reconstrueerden de geschiedenis van de Sintegreeftraditie. Die traditie is volledig verdwenen. Of toch niet?
Het MAS bruikleent enkele objecten uit de archeologische Hasse-collectie en uit de maritieme verzameling voor de expo 'Vinland Saga' in Manderen-Ritzing (Frankrijk). Het is een tentoonstelling die hedendaagse manga’s verenigt met historische stukken uit diverse collecties.
In 2024 selecteerden we een collectie tandheelkundig erfgoed om een waardering op uit te voeren. Binnen het MAS was geen kennis aanwezig over de herkomst en geschiedenis van deze collectie. Het was niet duidelijk of deze objecten een plaats hadden binnen het collectieplan.
Boomse Metaalwerken kreeg een bestelling van 22 walkranen op 17 november 1959. Eenentwintig kranen van het type KB werden gevoed op 550 volt gelijkspanning. Ze begonnen hun carrière als 5-tonners onder de kenletters KB, maar later werd de nominale last opgevoerd naar 6 ton. Vanaf dan kregen ze de kenletters KD.
De gelaste kokerconstructie van deze kraan was een belangrijke innovatie, maar was minder soepel dan de kranen met klinknagelverbindingen. Wanneer de sporen niet perfect vlak liggen, durven deze kranen al eens op drie poten te gaan lopen.
De lichte kokerconstructie van de JA-kranen brak definitief met de vooroorlogse concepten en bouwmethoden. Het maakte de JA-serie bijna tweemaal efficiënter dan de CO-kranen die ze verving. Van dit type werden 20 kranen gekocht, in de periode van het Tienjarenplan (1956-65) waarin de Antwerpse haven geweldig uitbreidde en moderniseerde.