Er is een nieuw werk opgedoken van Michaelina Wautier (1604–1689), de leading lady van de barok. Het schilderij ‘Elk zijn meug’ of ‘ieder zijn deel’ dook op in het veilinghuis Van Ham in Keulen waar het aanvankelijk werd toegeschreven aan Jacob Van Oost. Op 18 juni werd het toegevoegd aan de eerste solotentoonstelling van Michaelina in het MAS.
De ‘helm’ is een onmisbaar object om de geschiedenis van het distilleren in de Lage Landen te illustreren. Op verschillende 16de- en 17de-eeuwse gravures en schilderijen zie je hoe in zo’n helm dampen werden afgekoeld en omgezet in vloeistoffen. In België kennen we geen tweede exemplaar als dit.
De schilderingenreeks vormt een handleiding bij de meditatie van een mandala, een voorstelling van de kosmos, waarin de godheid Sarvavid Vairocana centraal staat.
Le Corbusier's originele plan voor Linkeroever uit 1933 is één van de blikvangers van de expo. Het plan geeft een heel duidelijk beeld van hoe Le Corbusier naar de toekomst van Linkeroever keek. Het grote werk bestaat uit 9 delen en werd voor deze expo gerestaureerd.
De koorkap van Nonnemiel is een luxueus gewaad uit ca. 1500 en is een prachtig voorbeeld van het zogenaamde “opus anglicanum". Het is een van de weinig overgebleven exemplaren die in Vlaanderen terecht kwamen. Voor Antwerpen is de afbeelding op de koorkap heel bijzonder.
Leerkrachten kunnen hun leerlingen zelf begeleiden in de expo 'Vracht'. De leerlingen verkennen in kleine groepjes de expo aan de hand van diverse opdrachten. In interactie leren ze naar elkaar te luisteren en kijken, hun eigen mening en standpunt te verwoorden en deze te delen met de groep.
Het MAS bewaart een omvangrijke en belangrijke verzameling historische penningen en munten, met daarin drie Topstukken. Die zijn gemaakt voor de gilden of ambachten. Dat waren beroeps- en belangenverenigingen met aan het hoofd een door de leden verkozen deken.
Deze halsketting, een gildebreuk, komt van een Duitse of Noord-Nederlandse schuttersgilde met Sint-Joris als patroonheilige. Het behoort tot het zogenaamd gildezilver, met objecten uit het milieu van de gilden.
De uit Nederland afkomstige Pierre Gole maakte een uitzonderlijke pronktafel voor het kasteel van Vincennes, in opdracht van Lodewijk XIV. Het is een van de belangrijkste meubels in openbaar bezit in België.