Het MAS confronteert leerlingen van het secundair onderwijs met grote onderwerpen zoals leven en dood. Maar ook het verleden, heden en de toekomst komen in het MAS aan bod. Ontdek het aanbod voor het secundair onderwijs.
Leerlingen worden uitgenodigd om na te denken over het thema 'medeleven' aan de hand van gebruiksvoorwerpen, kunst, muziek en getuigenissen. Ze gaan met elkaar in gesprek en ontdekken hoe in verschillende culturen, tijden en levensbeschouwingen het verlangen om anderen bij te staan in vele vormen terugkomt. Voor 1e, 2e en 3e graad.
Tijdens de oorlog werden de gewone Antwerpenaren in hun dagelijkse leven zwaar op de proef gesteld. Veel inwoners stelden zich vragen over hoe ze moesten omgaan met die nieuwe realiteit. Ook vandaag duiken ze terug op in conflictsituaties en tonen ze aan hoe relevant de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog nog steeds is.
Leerlingen onderzoeken het verhaal van de Antwerpse haven in de lange geschiedenis van globalisering, van de Vikingen tot vandaag. In interactie leren ze naar elkaar te luisteren, hun eigen mening en standpunt te verwoorden, en deze voor te brengen aan de groep.
De leerlingen ontdekken de expo 'Antwerpen à la carte' via de visible thinking-methode. Samen met een gids bezoeken ze de expo en leren ze kritisch na te denken over hoe eten een spoor nalaat in de stad.
Een gids neemt de leerlingen mee langs het verrassende, grillige en dikwijls onzichtbare spoor van de voedselketen door Antwerpen. Met veel kijk- en doe-opdrachten bij dit universele thema.
Cursisten filosoferen samen met een gids over het begrip ‘thuis’. Ze worden uitgenodigd om na te denken over ‘thuis’, ze bekijken cultureel erfgoed en luisteren naar persoonlijke verhalen. Hierbij wordt uiteraard rekening gehouden met het taalniveau De gids stimuleert de cursisten om op een speelse manier hun eigen indrukken onder woorden te brengen.
Leerlingen ontdekken hoe de stroom en de haven al eeuwen voor ontmoeting en uitwisseling tussen de stad en de wereld zorgen. Ze ontdekken verhalen van Antwerpen in de wereld en de wereld in Antwerpen.
Het MAS biedt een inspiratiebundel aan, ontwikkeld door het Vredescentrum, zodat leerkrachten zelf hun klas kunnen rondleiden in deze expo. Deze inspiratiebundel is opgevat als een pick-and-mix van mogelijke methodieken rond interessante focusobjecten en persoonlijke verhalen.
Leerkrachten kunnen hun leerlingen zelf begeleiden in de expo 'Vracht'. De leerlingen verkennen in kleine groepjes de expo aan de hand van diverse opdrachten. In interactie leren ze naar elkaar te luisteren en kijken, hun eigen mening en standpunt te verwoorden en deze te delen met de groep.
De Tweede Wereldoorlog is voor veel jongeren een 'ver-van-mijn-bed show'. Dichter Cleo Klapholz tracht samen met Creatief Schrijven Jong de blik van de leerlingen op deze tragische gebeurtenissen te veranderen. Voor 1e, 2e en 3e graad secundair onderwijs.
Aan de hand van voorbeelden uit de MAS-collectie leer je als student of als huidig leerkracht hoe je erfgoed boeiend en leuk kunt vertalen naar kinderen en jongeren toe. Je maakt niet enkel kennis met het educatieve aanbod voor scholen, je denkt ook na hoe deze collectie toegankelijk kan gemaakt worden voor kinderen.
Praktische informatie over een bezoek met je klas. Wat doe je met rugzakken en schooltassen? Hoe groot mag de groep zijn? Mag je opdrachten uitvoeren in de museumzalen? Lees ons huisreglement.