Het MAS confronteert leerlingen van het secundair onderwijs met grote onderwerpen zoals leven en dood. Maar ook het verleden, heden en de toekomst komen in het MAS aan bod. Ontdek het aanbod voor het secundair onderwijs.
Laat de leerlingen door een gids meeslepen en duik in overgangsrituelen, feesten en stoeten van eigen bodem of van ergens ver weg. De expo stimuleert de jongeren om kritisch te kijken naar de verschillende feesten en waarom deze gevierd worden.
De leerlingen ontdekken de expo 'Antwerpen à la carte' via de visible thinking-methode. Samen met een gids bezoeken ze de expo en leren ze kritisch na te denken over hoe eten een spoor nalaat in de stad.
Een gids neemt de leerlingen mee langs het verrassende, grillige en dikwijls onzichtbare spoor van de voedselketen door Antwerpen. Met veel kijk- en doe-opdrachten bij dit universele thema.
Leerlingen onderzoeken het verhaal van de Antwerpse haven in de lange geschiedenis van globalisering, van de Vikingen tot vandaag. In interactie leren ze naar elkaar te luisteren, hun eigen mening en standpunt te verwoorden, en deze voor te brengen aan de groep.
Leerlingen ontdekken hoe de stroom en de haven al eeuwen voor ontmoeting en uitwisseling tussen de stad en de wereld zorgen. Ze ontdekken verhalen van Antwerpen in de wereld en de wereld in Antwerpen.
Leerkrachten kunnen hun leerlingen zelf begeleiden in de expo ‘Feest!’. Het MAS biedt daarvoor opdrachtkaarten en inspiratiefiches voor een groepsgesprek aan. Het pakket stimuleert de jongeren om kritisch te kijken naar de verschillende feesten en waarom deze gevierd worden.
Wat zijn de verhalen achter de Congolese objecten die het MAS bezit? Hoe belandden ze in de havenstad? Wat is hun betekenis? De leerlingen gaan dieper in op de koloniale erfenissen in België en ontdekken waarom dekolonisatie belangrijk is.
Leerkrachten kunnen hun leerlingen zelf begeleiden in de expo 'Vracht'. De leerlingen verkennen in kleine groepjes de expo aan de hand van diverse opdrachten. In interactie leren ze naar elkaar te luisteren en kijken, hun eigen mening en standpunt te verwoorden en deze te delen met de groep.
Praktische informatie over een bezoek met je klas. Wat doe je met rugzakken en schooltassen? Hoe groot mag de groep zijn? Mag je opdrachten uitvoeren in de museumzalen? Lees ons huisreglement.