Er is een nieuw werk opgedoken van Michaelina Wautier (1604–1689), de leading lady van de barok. Het schilderij ‘Elk zijn meug’ of ‘ieder zijn deel’ dook op in het veilinghuis Van Ham in Keulen waar het aanvankelijk werd toegeschreven aan Jacob Van Oost. Op 18 juni werd het toegevoegd aan de eerste solotentoonstelling van Michaelina in het MAS.
De ‘helm’ is een onmisbaar object om de geschiedenis van het distilleren in de Lage Landen te illustreren. Op verschillende 16de- en 17de-eeuwse gravures en schilderijen zie je hoe in zo’n helm dampen werden afgekoeld en omgezet in vloeistoffen. In België kennen we geen tweede exemplaar als dit.
De schilderingenreeks vormt een handleiding bij de meditatie van een mandala, een voorstelling van de kosmos, waarin de godheid Sarvavid Vairocana centraal staat.
De waarde van de schilderingenreeks schuilt onder meer in hun zeldzame iconografie. Er zijn maar weinig kusōzu, prentenseries die de ontbinding van het menselijk lichaam in negen stadia in beeld brengen, behouden.
De koorkap van Nonnemiel is een luxueus gewaad uit ca. 1500 en is een prachtig voorbeeld van het zogenaamde “opus anglicanum". Het is een van de weinig overgebleven exemplaren die in Vlaanderen terecht kwamen. Voor Antwerpen is de afbeelding op de koorkap heel bijzonder.
Aan de oevers van de Schelde spoelen regelmatig eigenaardige figuurtjes aan. Ze dromen van een tweede leven en bouwen in het MAS een Reizend Reservaat voor Scheldejutsels. Te bekijken tot 22/08/2021 op de 8e verdieping.
Het schilderij ‘Intocht van eerste consult Napoleon Bonaparte in Antwerpen, 18 juli 1803’ van Mathieu Ignatius Van Bree maakt deel uit van de Topstukkenlijst. Het grote olieverfschilderij hangt in het kasteel van Versailles, de kleine versie zit in de MAS collectie.