Overslaan en naar de inhoud gaan

Bruiklenen ... terug thuis

De bijzondere stukken uit het MAS zijn vaak erg interessant voor andere binnen- en buitenlandse musea. Het MAS krijgt regelmatig de vraag om objecten tijdelijk uit te lenen. Hier vind je een overzicht van de objecten die we in bruikleen gaven.

AIDS Memorial quilt voor Pascal De Duve en andere AIDS-slachtoffers

Bruikleen aan het Toneelhuis, november 2019 - februari 2020, naar aanleiding van het toneelstuk Angels in America

Amerika midden jaren tachtig. Aids is een nieuwe ziekte die in New York de homogemeenschap onverwacht snel en hard treft. Hier begint het verhaal van Angels in America van Tony Kushner. Tom De Wispelaere en Stijn Van Opstal maakten voor het Toneelhuis een herwerking van het bekende theaterstuk.

Het MAS gaf verschillende AIDS Memorial Quilts aan het Toneelhuis. Die waren te zien in de hal van de Bourla in de periode dat Angels in America werd geprogrammeerd.

Quilts speelden vanaf 1987 een belangrijke rol bij de herdenking van aidsslachtoffers in Europa en de Verenigde Staten. Ze hielpen ook om aids uit de taboesfeer te halen.

Elke quilt bestaat uit acht herdenkingsdoeken. Elk doek herdenkt een andere vrouw of man gestorven aan aids.

 

Eén van de doeken in deze quilt herdenkt schrijver Pascal de Duve (1964-1993). Hij schreef over zijn ziekte in zijn biografische boek Cargo vie, 1992 (vertaald als Uitvaren, 1993). Hij was één van de eerste Belgische aidsslachtoffers die openlijk getuigde over aids.

Voor meer info over de Aids Memorial Quilts: https://www.mas.be/nl/pagina/aids-memorial-quilts-de-mas-collectie

Over het toneelstuk, zie https://www.toneelhuis.be/nl/programma/angels-in-america/

Afro-Portugees ivoren tafelsiervat

Uitgeleend aan het vernieuwde Afrikamuseum (Tervuren) 

ivoren beeldje

Afro-Portugees luxe tafelsiervat
Edo/Bini, Koninkrijk Benin (in het huidige Nigeria)
Eerste helft van de 16e eeuw
Ivoor, H. 19.2 cm
Ex-verzameling Frans Maria Olbrechts (1899-1958)
In 1974 geschonken door zijn weduwe Margriet Maurissens
MAS (Afrika collectie, AE. 1974.0025.0001)
Foto: MAS (Bart Huysmans, Michel Wuyts)

In december 2018 heropende het Afrikamuseum zijn deuren voor het publiek, na ruim vijf jaren van sluiting en renovatie. Voor de permanente zaal gewijd aan de koloniale geschiedenis werd het unieke ivoren Afro-Portugees zoutvat uit het MAS in langdurige bruikleen gegeven. Het vakkundig gesneden tafelsiervat, wellicht voor peper en zout, werd gemaakt in het begin van de 16e eeuw in het koninkrijk Benin in opdracht van de Portugezen. De combinatie van de Europese vormentaal en de Afrikaanse iconografie toont hoe de ivoorsnijders uit Benin inspeelden op de Europese smaak. Het pronkstuk uit het MAS is een van de oudste nog bewaarde dubbele ivoren siervaten in Edo-Portugese stijl.

Striking Iron. The Art of African Blacksmiths

Reizende tentoonstelling met 3 unieke Afrikaanse ijzeren kunstwerken uit het MAS

Smeedijzeren beeldje met wenkende handen
Toegeschreven aan Myeel Kuba / Bushoong volkeren, Dem. Rep. Congo
H. 19.5 cm, smeedijzer, pigment
17e - 18e (?) eeuw
Aankoop Henri Pareyn, 1920
MAS collectie, AE.0773 | Foto: Michel Wuyts

Uit de Afrikacollectie van het MAS werden drie bijzondere ijzeren kunstwerken geselecteerd voor een prestigieuze reizende tentoonstelling, georganiseerd door het Fowler Museum. De expo toonde 225 verschillende Afrikaanse kunstwerken en legde hierbij een bijzondere focus op eeuwenoude technieken van metaalbewerking, meer specifiek ijzeren objecten uit de archeologische tot hedendaagse periode.

Behalve het beeldje met de wenkende handen ging het ook over een krachtbeeld (nkishi) met diadeem van ijzeren pijlpunten (MAS collectie, AE.0720) en een speervormige ruilmunt (MAS collectie, AE.1951.0001.0156)

  • Fowler Museum at UCLA, Los Angeles (3.06.2018 - 30.12.2018)
  • National Museum of African Art, Smithsonian Institution, Washington (17.04.2019 - 20.10.2019)
  • Frapper le Fer, Musée du Quai Branly, Parijs (18.11.2019 - 29.03.2020)

Lees het artikel “Striking Iron” in het tijdschrift African Arts, Spring, 2018

Heliopolis. De Zonnestad

Villa Empain, Brussel, van 28 maart tot 18 augustus 2019

beeldje van een valk

Valk met dubbele rijkskroon van Opper- en Neder-Egypte
Memphis, Laatfaraonisch (712-323 v. Chr.)
Brons, H. 27 cm
Aankoop E. Allemant, 1879
Collectie MAS (AV.1879.001.022)
Foto: Bart Huysmans, Michel Wuyts

De tentoonstelling, georganiseerd door de Boghossianstichting, omvatte drie thematische onderdelen: de stad HELIOPOLIS in de tijd van de farao’s, in de Christelijke traditie en de nieuwe stad gesticht door Edouard Empain in 1905. De Boghossianstichting ijvert in haar programmatie telkens voor een toenadering en dialoog tussen Oosterse en Westerse culturen.

Deze valk is een van de vijf objecten uit de collectie 'Egyptische Oudheden' van het MAS die uitgeleend werden. De Egyptische valkengod was onder meer een geliefd onderwerp in de productie van bronzen votiefbeelden in de Laatfaraonische periode. De roofvogel werd beschouwd als de manifestatie van de hemelgod Horus, die op aarde door niemand minder dan de farao zelf werd vertegenwoordigd.

Schichten. Möbeldesign vom Klassizismus bis zur Moderne

Van 17.06 - 4.11.2018, Roentgen Museum Neuwied (D)

tafeltje

Naaitafeltje in mahoniehout, ingelegd met ebbenhout
Chapuis, Jean-Joseph (meubelmaker)
AV.1907.037, Collectie Stad Antwerpen, MAS
foto: Bart Huysmans & Michel Wuyts

'Schichten. Möbeldesign vom Klassizismus bis zur Moderne' bracht een treffend overzicht van de innovatieve meubelkunst van het einde van de 18de eeuw tot het modernisme.

Samen met Michael Thonet (1796-1871) was de Belgische meubelmaker Jean-Joseph Chapuis (1765-1864) de eerste die gelaagd hout voor meubelproductie gebruikte. Vanaf de tweede helft van de 18de eeuw werd geëxperimenteerd met deze buigbare materiaalvorm die de modernistische meubelkunst van Marcel Breuer (Bauhaus) en Alvar Aalto aankondigde.

Slechts een beperkt aantal meubelen in privé- en in museaal bezit kan met zekerheid aan Jean-Joseph Chapuis worden toegeschreven. Het MAS bezit er twee van: een tafel en een naaitafel. Naar aanleiding van deze overzichtstentoonstelling werden zij grondig gerestaureerd.

Frieden von der Antike bis Heute - Wege zum Friede

Van 28.04 2.09.2018 in het LWL-Museum für Kunst und Kultur in Münster (D)

 

schilderij

Allegorie van de heropbloei van Antwerpen na de overwinning van Alexander Farnese
Hans Vredeman de Vries
Antwerpen, 1585
Olieverf op doek
MAS collectie AV.2009.009.001 | foto: Bart Huysmans
Overdracht Felixarchief Antwerpen

Hans Vredeman de Vries’ schilderij van de Allegorie van de overgave van Antwerpen in 1585 werd tentoon gesteld in de internationale expo 'Frieden von der Antike bis Heute - Wege zum Friede' in Münster. Het was er een van de historische werken die de vrede verbeelden of de weg ernaartoe illustreren. Grote kunstenaars zoals Peter Paul Rubens, Eugène Delacroix, Käthe Kollwitz of Otto Dix waren er vertegenwoordigd. 

Allen hanteren ze een karakteristieke methode om hun idee van de utopie van een geweldloze wereld in beeld te brengen. Vredeman de Vries’ doek is uniek door de talrijke symbolen en allegorieën die erop staan afgebeeld. Het verbeeldt het contrast tussen het politieke ideaalbeeld (de beloofde voorspoed) en de werkelijke effecten op de samenleving.

Vissen in het verleden. 500 jaar Vlaamse zeevisserij

Van 1.07.2018 tot en met 6.01.2019 in het NAVIGO-Nationaal Visserijmuseum

Het NAVIGO-Nationaal Visserijmuseum sloeg de handen in elkaar met het Museum aan de Stroom (MAS), het Abdijmuseum en het Vlaams Instituut van de Zee (VLIZ) om voor het eerst het verhaal van de visserij van de late middeleeuwen tot nu in beeld te brengen. De expo ging terug in de tijd en volgde het dynamisch, en soms ook woelig, verloop van de Vlaamse visserij. Vijf eeuwen geschiedenis op zee die via honderden objecten tot leven werd gebracht. Van bloeiend bedrijf, tot talrijke zeeoorlogen tot een sector in crisis…

‘Vissen in het verleden’ toonde zestiende-eeuwse kunstwerken en liet ze in dialoog gaan met schatten uit de scheepvaartcollectie van het MAS, het Abdijmuseum en het NAVIGO-museum. Zonder de allervroegste tijden te vergeten werd een intrigerend verhaal verteld van de ups en de downs van een bijna onbekende wereld: het leven op zee.

Zie ook:

houten beeld van man op een paard

Uitgeleend

Veel binnen- en buitenlandse musea staan te springen om werken uit het MAS te ontlenen. Zo kan je stukken uit de MAS collectie ook tegenkomen op (top)tentoonstellingen over de hele wereld.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief