Interview with a Notorious Wild Cat (2021) is a video installation about a mysterious, gender hybrid creature; half human, half lynx. In a thirteen-minute interview, it talks about their experience of their own bodies. What does it mean to be such an in-between being? And how does this creature experience their body and femininity?
The work explores what it is like to live in a body that doesn't quite belong to anything - female, animal, human, but never fully one of them. It is a body in flux: something that forms, grows and searches for space. The creature is caught in a loop of ‘being different’; it doesn't really feel at home in their body, but explores it anyway. It is at once attractive and strange, a source of both pride and shame, something that is never quite fixed. This installation invites a different look at bodies, identity and what it means to exist somewhere in between.
Note: this installation can also be seen as inspiration for the Queer Drawing session on 17 August in Middelheim.
Practical information
When:
Video installation: 8 August, from 14:00 to 18:45
Performance: 8 August, from 19:15 to 19:30
Following the performance, Tristan Elísabet Birta will take part in the panel discussion Breaking the Binary
What: Video installation and performance
Where: MASbox
Free activity
About the artist

Tristan Elísabet Birta is een performance- en beeldend kunstenaar uit IJsland. Die studeerde af aan de Malmö Art Academy met een MFA in 2021, en behaalde eerder een BA in hedendaagse dans (2013) en beeldende kunst (2017) aan de Iceland University of the Arts. Tristan woont en werkt tussen Reykjavik en Lissabon.
In hun werk onderzoekt Tristan ideeën rond vrouwelijkheid, menselijkheid en de relatie tussen mens en andere soorten. Die benadert dit vanuit een performatief perspectief, waarbij hun lichaam en persoonlijke ervaringen als bronmateriaal dienen. Tristan werkt in uiteenlopende media, met een sterke focus op performance en film. In hun praktijk onderzoekt die de symbolische aard van cinematografie in het kader van historische narratieven, waarbij die genres vermengt en speelt met herkenbare stijlen. Culturele invloeden en familie-erfgoed vormen een andere belangrijke laag in hun werk. Archetypes en beelden uit sprookjes en cinema verschijnen als sporen van identiteit. Tristan beweegt zich kritisch én medeplichtig in een wereld die hun mee vormgeeft — hun esthetiek verleidt, vertraagt, en verzacht tegelijk kortstondig de angel van kritiek.