Broken View
Congo en de toverlantaarn
De Belgische koloniale propaganda gebruikte toverlantaarns, de voorloper van de beeldprojector, om de goede werken van de staat, kerk en industrie in Congo te etaleren. Het koloniale project werd zo als een opwindend schouwspel aan het Belgisch publiek gepresenteerd.
Deze vaak rijkelijk ingekleurde en indrukwekkende beelden gaven vorm aan de manier waarop Europeanen keken naar de koloniale andere. De spanning tussen schoonheid en de koloniale ideologie staat centraal in deze poëtische essayfilm. Met associatieve assemblages en collages brengt ‘Broken View’ de koloniale blik in kaart vanuit een gebroken gezichtsveld.
Onder het Witte Masker
De film die Haesaerts had kunnen maken
Voor de expo ‘100 x Congo’ die in 2020 in het MAS te zien was, maakte Matthias de Groof de kortfilm ‘Onder het Witte Masker’. Deze gebruikt fragmenten uit ‘Under The Black Mask’ (1958), een film over Congolese kunst van Belgisch kunstenaar Paul Haesaerts.
Waar Haesaerts film wordt gezien als koloniale propaganda, stelt ‘Onder het Witte Masker’ zich voor wat de maskers zouden vertellen. De maskers die in de film worden gebruikt, zijn afkomstig uit de collectie van het MAS.
De film werd geproduceerd door Cobra-films met hulp van MAS.
Praktisch
- Wanneer? Vrijdag 11 oktober, van 19.30 tot 22 uur
- Tickets? € 15 (-26 en VT-statuut: € 8)
- Waar? Kijkdepot +2 / Filmzaal +6
Programma
- 18.30 uur: bezoek de presentatie 'Een Blik op Onderzoek' in het Kijkdepot op de 2e verdieping
- 19.30 uur: vertoning van de films in de expo op de 6e verdieping
- 21.00 uur: nabespreking met Hannes Verhoustraete en Matthias De Groof