De Congolese verzameling van het MAS kent nog veel blinde vlekken: Hoe verdwenen de cultuurvoorwerpen uit de Congolese gemeenschappen? Gebeurde dit rechtmatig of ging het gepaard met geweld of dwang? En wat betekenen ze vandaag voor hen? Met dit herkomstonderzoek probeert het MAS die vragen te beantwoorden.
Vanaf 28 mei tot en met 13 oktober 2024 nodigen we je uit om de eerste resultaten ervan te komen bekijken in de laatste ruimte van het Kijkdepot (+2). Duik in de geschiedenis van drie onderzochte sleutelstukken, van hun creatie in Congo tot de opname ervan in een Antwerps museum. Leer over de omstandigheden waarin ze werden verkregen en ontdek de uitdagingen van herkomstonderzoek.
Een van de boeiendste aspecten van dit project is de samenwerking met onderzoekers in de Democratische Republiek Congo, onder leiding van prof. dr. Donatien Dibwe dia Mwembu (Université de Lubumbashi). Zij verzamelden nieuwe mondelinge getuigenissen over de stukken. Door deze Congolese herinneringen naast informatie uit archieven en historische publicaties te plaatsen, kreeg het MAS een dieper inzicht in de lange geschiedenis van deze cultuurvoorwerpen.
Het MAS ziet herkomstonderzoek niet alleen als een manier om te proberen de blinde vlekken in de collectie in te vullen, maar ook als een kans om nauwer samen te werken met de Belgo-Congolese diaspora en de gemeenschappen in Congo zelf. Zo kan je in het Kijkdepot onder meer een video-opname zien van een artistieke performance. Die werd gemaakt op initiatief van het kunstencentrum WAZA in Lubumbashi.
Houd zeker onze website in de gaten voor het eindrapport later dit jaar.
Reflecties over herkomst en bestemming
MAS geeft het woord aan vier mensen die hun blik werpen op de Congolese MAS-collectie en het herkomstonderzoek. Ze bekijken dat uit verschillende invalshoeken.
De interviews zijn te beluisteren en te bekijken in het Kijkdepot. Hier vind je alvast een voorproefje.