Met een ticket voor de expo 'Compassion' kan je tegen verlaagd tarief een filmticket aankopen voor een vertoning in het kader van MAS x De Cinema 2025. Omgekeerd kunnen mensen die een ticket kochten voor een van deze films, ook tegen kortingstarief een expoticket kopen.
De filmvertoningen vinden plaats in de Maarschalk Gérardstraat 4, 2000 Antwerpen
PROGRAMMA

HOLD ON TO HER
Robin Vanbesien
BE 2024 - 80' NL/FR OT
Vertoningen op 17, 18, 29, 30 en 31 mei, en 1 juni
Een experimentele documentaire van filmmaker en beeldend kunstenaar Robin Vanbesien. De film blikt terug op de tragische dood van Mawda Shawri, het 2-jarige Koerdisch-Iraakse meisje dat in 2018 met haar ouders achterin een bestelwagen zat tijdens een politieachtervolging, en daarbij werd doodgeschoten door een agent.
Vanbesien maakt niet gewoon een reconstructie van de zaak-Mawda, maar kiest voor een meer poëtische, menselijke benadering. Hij stelde zijn camera op bij het collectief La Voix des Sans-Papiers. Daar komt een veertigtal activisten – zonder én met papieren – samen. Om gerechtelijke documenten uit de zaak in te kijken en te praten over politiegeweld tegen mensen zonder papieren, maar ook om samen te rouwen, elkaar te steunen en te helen.
Op zaterdag 17 mei vindt er een nagesprek bij de film plaats met regisseur Robin Vanbesien, Henriette Essaumi-Khaullot (Comité des Femmes Sans Papiers) en Pascal Gielen (schrijver en gewoon hoogleraar cultuursociologie), gemodereerd door Samira Bendadi (MO* magazine). De vertoning op 31 mei vindt plaats met een inleiding door regisseur Robin Vanbesien en de curator van de expo 'Compassion', Vera De Boeck.

HUMAN FLOW
Ai Wei Wei
CH 2017 - 140' NL OT
Vertoningen op 2 en 21 juni
In HUMAN FLOW reist kunstenaar en activist Ai Weiwei door meer dan twintig landen om de wereldwijde vluchtelingencrisis in beeld te brengen. Van de stranden van Lesbos tot de woestijnen van Irak en de kampen in Kenia: overal zoekt hij mensen op die hun thuis moesten verlaten door oorlog, klimaatverandering of onderdrukking.
Met onvergetelijke beelden – van een eindeloze zee van achtergelaten reddingsvesten tot brandende olievlaktes – toont Ai hoe massamigratie vaak wordt gereduceerd tot statistiek. Maar HUMAN FLOW weigert die ontmenselijking. De film laat vooral mensen zien: gezinnen, kinderen, overlevers, zoekers. En Ai zelf, als betrokken getuige, in het hart van de crisis. HUMAN FLOW is geen pamflet, maar een visueel krachtige oproep tot empathie. Een film die niet alleen de schaal van het probleem toont, maar ook de noodzaak om te kijken, te luisteren en niet weg te kijken.
De voorstelling van maandag 2 juni wordt voorafgegaan door een inleiding door kunstenaar Olesia Bachynska en die van zaterdag 21 juni door filosofisch gespreksleider Gideon Hakker.

MAKE WAY FOR TOMORROW
Leo McCarey
US 1937 - 91' Geen OT
Vertoningen op 5 en 8 juni
Barkley en Lucy, een gepensioneerd koppel, hebben moeite om het hoofd boven water te houden tijdens de Grote Depressie. Wanneer hun huis in beslag genomen wordt, blijkt dat hun vijf volwassen kinderen zelf financiële problemen hebben. Zoon George en dochter Nellie kunnen elk een ouder in huis nemen, maar niemand heeft ruimte – of de intentie – om hen allebei onderdak te bieden. Voordat het koppel gedwongen afscheid neemt, spenderen ze een dag samen.
Regisseur Leo McCarey brengt de liefde die het koppel heeft voor elkaar met zo’n oprechte zorg naar voren als prachtige ode aan zijn overleden vader, zonder dat het verhaal te sentimenteel wordt. Het einde van de film is zo ontroerend mooi, dat fan van het eerste uur, Orson Welles, zei dat “the film would make a stone cry”. En Japans grootmeester Yasujirô Ozu baseerde zijn meest gevierde film TOKYO STORY (1953) op MAKE WAY FOR TOMORROW.

A BEAUTIFUL DAY IN THE NEIGHBORHOOD
Marielle Heller
US 2019 - 109' Geen OT
Vertoningen op 12 en 15 juni
Esquire magazine journalist Lloyd Vogel staat bekend om zijn cynische schrijfstijl. Wanneer hij de opdracht krijgt om een artikel te schrijven over Fred Rogers, de host van het kindertelevisieprogramma Mister Rogers’ Neighborhood, ziet hij dat als te min voor zijn talenten. Lloyd is ervan overtuigd dat het vriendelijke persona van Fred gespeeld is en wil hem ontmaskeren. Tijdens hun gesprekken bouwen de twee tegenpolen een onwaarschijnlijke vriendschap op. Publiekslieveling Tom Hanks kruipt in de kleren van de geliefde Mister Rogers, die als mediapersoonlijkheid met zijn televisieprogramma’s een erfenis van liefde achterliet voor verschillende generaties Amerikaanse kijkers.

LA STRADA
Federico Fellini
IT 1954 – 108’ NL OT
Vertoningen op 19 en 22 juni
De dromerige Gelsomina wordt door haar moeder verkocht aan Zampanò, een rondreizende krachtpatser die optreedt op dorpspleinen en zijn hoed laat rondgaan voor een fooi. Terwijl ze samen door het Italiaanse platteland trekken – een tocht vol botsingen, stil verdriet en onverwachte zachtheid – groeit ze aan zijn zijde van schuchtere assistente tot gevoelige performer uit.
LA STRADA is Federico Fellini’s tedere ode aan het zwervende circusbestaan, aan de buitenstaanders, de zoekers, de zonderlingen. Wat begon als een neorealistisch vertelsel ontpopte zich tot een poëtische fabel over mededogen en eenzaamheid – met Giulietta Masina als de onvergetelijke Gelsomina, Anthony Quinn als haar brute tegenpool, en Nino Rota’s weemoedige score als kloppend hart.
Een film die balanceert tussen rauwheid en ontroering, werkelijkheid en verbeelding. Een klassieker die je niet alleen ziet, maar voelt.
De Studio – De Cinema |