Bozetto Aanbidding van de Herders Lucas Faydherbe Hof van Busleyden, Mechelen Collectie Vlaamse Overheid | Bozetto Christus draagt kruis Lucas Faydherbe Hof van Busleyden, Mechelen Collectie Vlaamse Overheid |
De beide reliëfs werden eerst uitgebreid structureel onderzocht. Nadien werd gekozen voor een minimale behandeling van de twee bozzetti, zoals bijvoorbeeld het verwijderen van opgehoopt stof en vuil, om de reliëfs op te frissen. Indien nodig werd de verflaag gefixeerd, om verlies tegen te gaan. Ook de lijsten kregen een conservatiebehandeling en werden gereinigd. De werkzaamheden werden uitgevoerd door Linda Temmink (IPARC). |
De Annunciatie
Hendrick Ter Brugghen
Stadsmuseum 'De Hofstadt' Diest
www.artinflanders.be
foto: Cedric Verhelst, publiek domein
Het schilderij kreeg een behandeling door David Lainé van IPARC. Hij verwijderde een enorm vergeelde vernislaag, samen met een laag vuil die hieronder tevoorschijn kwam. Nadat alles gereinigd werd, spatten de kleuren van het doek af en zijn de vele, prachtige details opnieuw zichtbaar. Klaar om te schitteren op de tentoonstelling!
Christus aan het kruis
Jacob Jordaens
Fondation Terninck
www.artinflanders.be
foto: Cedric Verhelst, publiek domein
De opstuwingen werden geconsolideerd, de voor- en achterkant van het schilderij gereinigd, de gaten opgevuld en de oude verkleurde retouches werden verbeterd. Een dunne vernislaag werd ook aangebracht om het oppervlak te egaliseren en te beschermen. Om de conservering van het kunstwerk te garanderen, was het belangrijk om aan de lijst te werken. Deze lijst, die waarschijnlijk origineel is, was verzwakt door barsten in het hout en had geen binnenstructuur om het schilderij op een correcte manier vast te zetten.
Kaakreliekhouder
onbekend
Musea Maaseik en Kerkfabriek Sint-Catharina Maaseik
www.artinflanders.be
foto: Cedric Verhelst, publiek domein
Deze reliekhouder in de vorm van een kaak, werd door IPARC/Atelier Dietlinde eerst en vooral zacht gereinigd om oppervlaktevuil te verwijderen. Dat moet uiterst voorzichtig gebeuren. Koper en ijzercorrosie werd verwijderd of gestabiliseerd. Op de reliekhouder zijn sluitdraadjes voorzien, om de reliekhouder te sluiten. Die werden gestabiliseerd en gelijk geplooid.
Ook de binnenkant van de reliekhouder moest onderzocht worden, om zeker te zijn dat de conditie volstaat. Daarom werd, na akkoord van alle betrokkenen, de reliekhouder uitzonderlijk geopend en werd de reliek (een kaak) samen met het bijhorende briefje uit de houder gehaald. Dit werd nauwkeurig geregistreerd. Na de reiniging van de binnenzijde, werd de reliek en het briefje opnieuw in de houder geplaatst en werd die weer gesloten.
Tafel met inlegwerk
Atelier Pierre Gole
sm0720
Collectie Stad Antwerpen – Collectie Smidt van Gelder
foto: Bart Huysmans en Michel Wuyts
Deze bijzondere pronktafel uit de collectie van de Franse koning Lodewijk XIV werd uitgebreid onderzocht door experten van de Universiteit Antwerpen (onder leiding van Vincent Cattersel). De tafel vertoont een bijzondere zwarte laklaag met stukjes parelmoerfragmenten (‘lacque burgauté’). Om de tafel veilig te verplaatsen zonder stukjes van deze laklaag te verliezen, fixeerde Martijn Breunesse (Stad Antwerpen) deze laklaag. Een bijzonder fragiel en nauwkeurig werkje.
Berechtigingspixis
Joris Bast II
Sint-Gummaruskerk Lier
www.artinflanders.be
foto: Cedric Verhelst, publiek domein
Met medewerking van de Kerkfabriek als eigenaar van het religieuze object, verwijderde Dietlinde Peeters (Atelier Dietlinde/IPARC) oude poetsresten, stof en vuil. Oude etiketten en lijmresten kunnen zilver aantasten, en werden daarom ook verwijderd. De pixis stond een beetje scheef. De ingezakte voet werd daarom zacht teruggeplooid. De schroefdraad waarmee het baldakijn en de heilige Gummarus aan het deksel is bevestigd, is opnieuw correct gemonteerd.
Kaart van Vlaanderen
Gerard Mercator
MPM.V.VI.01.001
Collectie Stad Antwerpen - Museum Plantin-Moretus Prentenkabinet
De kaart kreeg een oppervlaktereiniging, losse delen werden gefixeerd en daarna in een nieuwe lijst met klimaatbox geplaatst.
Calvarie met stichterspaar
Quinten Massijs
Collectie Stad Antwerpen - Museum Mayer van den Bergh
www.artinflanders.be
foto: Cedric Verhelst, publiek domein
Dit schilderij kreeg een uitgebreide behandeling door het Koninklijk Instituut voor Kunstpatrimonium in Brussel. Omdat er veel oppervlaktevuil, een oude vergeelde vernislaag en oude retouches aanwezig waren, kwamen – tot nu – niet alle kleuren en details tot hun recht. Dankzij de behandeling kunnen we opnieuw genieten van de kleurenpracht, de details en de kunde van Massijs.
Lees meer op museummayervandenbergh.be
Zilveren sierstel van PP Rubens
Theodoor Roegiers
RH.LBI.2001,001
Collectie Koning Boudewijnstichting
Schenking van Pierre en Colette Bauchau
Rubenshuis, Antwerpen (nu getoond in DIVA)
Dit topstuk kreeg in het restauratieatelier van Museum DIVA door Kristina Valiulis een minimale reiniging zodat het weer kan schitteren op de Topstukkententoonstelling.
Bloemen in een vaasje met knabbelende muis (twee werken, ook “Bloemen in een vaasje met sprinkhaan en kikvors)
Clara Peeters
Collectie Stad Antwerpen - Museum Mayer van den Bergh
www.artinflanders.be
foto: Cedric Verhelst, publiek domein
De twee werken van Clara Peeters werden ontstoft door Marc Lenaerts. De panelen kregen bovendien speciaal voor deze tentoonstelling elk een nieuwe lijst.
Christus-Johannesgroep
Meester van Heinrich von Konstanz
Collectie Stad Antwerpen - Museum Mayer van den Bergh
www.artinflanders.be
foto: Cedric Verhelst, publiek domein
Dit bijzondere beeld werd uitgebreid onderzocht door het Koninklijk Instituut voor Kunstpatrimonium. Om het beeld veilig te verplaatsen naar het MAS, fixeerde men de polychromie en verlijmde men de kwetsbare delen van het beeld. Het vooronderzoek verduidelijkte dat een uitgebreide behandeling van heel het beeld enorm tijdrovend zou zijn. Dit wordt dan ook later ingepland.
Lees meer op museummayervandenbergh.be