Overslaan en naar de inhoud gaan

MAS verhuist twee kranen

Op zaterdag 20 april 2019 verhuist waterperskraan 97 van haar huidige plek bij de Siberiabrug naar kaai 83 waar ze de laatste fase van restauratie ingaat. Op dinsdag 30 april verhuist de grote ‘Titankraan’ van kaai 140 naar de Rijnkaai. Daar vervolledigt ze het rijtje historische elektrische kranen van het MAS. Beide kranen zijn beschermd als monument en maken deel uit van de unieke collectie havenkranen van het MAS. Het MAS kan voor deze imposante verhuisbewegingen rekenen op de varende hijsbok Brabo.

Waterperskraan 97

Op zaterdag 20 april 2019 zal kraan 97 van kaai 46 (naast het havenhuis) verhuizen naar kaai 83. Daar worden de laatste restauratiewerken uitgevoerd aan het portaal om dan de giek en de rest van de kraan opnieuw te monteren. Midden 2020 zou de kraan klaar moeten zijn. Op termijn zal hij opnieuw een plek krijgen naast kraan 111 bij het Noorderterras.

Kraan 97 is de laatste overblijvende hoogportaalpiramidekraan ('kemel' in het havenjargon, vanwege het uitzicht) en deed dienst als waterperskraan. Constructeur La Meuse bouwde hem in 1912 in Luik. Dit type kraan had een hefvermogen van 2 ton en werd aangedreven op waterdruk, opgewekt in het Noorderpershuis. In 1975 werd hij uit dienst genomen.

Titankraan

Op dinsdag 30 april zal de laatst overblijvende elektrische IA-kraan verhuizen van kaai 140 naar de Rijnkaai. Daar zal de imposante Titankraan het rijtje historische elektrische kranen van het MAS vervolledigen.

De Titankraan of de IA 347 is een elektrische topkraan, gebouwd door Le Titan Anversois in Hoboken rond 1953. Ze deed lang dienst op de noordkaai van het vierde Havendok. De kraan weegt zelf 178 ton en kon tot 5 ton heffen. Dat maakt haar tot de meest imposante kraan uit de collectie. Na de verplaatsing naar de Rijnkaai kan de laatste restauratiefase worden ingezet. Het hoogste gedeelte van de kraan, de giek, wordt dan opnieuw geschilderd. De voltooiing van de restauratie is voorzien voor het najaar 2019.

Beide kranen maken deel uit van de unieke collectie historische havenkranen van het MAS. Die verzameling omvat nu 17 walkranen en is uniek op wereldschaal. De walkranen zijn alle ter plaatse beschermd als monument.

Praktisch

  • Verhuis waterperskraan 97 van kaai 46 naar kaai 83 op zaterdag 20 april. Hijsbok Brabo begint aan zijn taak tussen 9 en 10 uur.
  • Verhuis van de Titankraan van kaai 140 naar de Rijnkaai op dinsdag 30 april. Start tussen 9 en 10 uur, om de kraan bij hoogwater tussen 12 en 13 uur op zijn nieuwe plaats neer te zetten.

De collectie havenkranen is steeds te bezoeken bij een kranenwandeling, reserveren via het MAS of info@havenkranen.be

Schrijf je in voor de nieuwsbrief