‘Instinct’ is een unieke tentoonstelling gemaakt door 'MAS in Jonge Handen'. De jongeren bedachten daar ook de productenreeks bij die bestaat uit een verzameling van onder meer notitieboekjes, magneten en stoffen tassen met een design dat gebaseerd is op de objecten uit de expo. Ze vallen op door hun design met fabelachtige dieren die ook in de museumzaal terug te vinden zijn.
Museumobjecten te koop
De merchandising brengt ook objecten uit de expo opnieuw tot leven. Een ganzenbord en uilenbord zijn in reproductie nu te koop in de MASshop en kunnen dus thuis gespeeld worden. Ook reproducties van mooi vormgegeven 19e eeuwse ‘centsprenten’ of goedkope prenten die bestemd waren voor kinderen uit een lagere sociale klasse, worden te koop aangeboden. De knappe 20e eeuwse cementlabels zijn nu verkrijgbaar als bierviltjes en magneten. Als extra publicatie is er ‘Parmentiers’ dierengids’ met leuke anekdotes en verhalen over de objecten in de expo.
De merchandising van de expo kwam tot stand dankzij een samenwerking tussen het MAS, MAS in Jonge Handen, de MASshop en vormgever MO KA. "Deze samenwerking heeft geleid tot een mooi gamma van originele producten dat aansluit bij het thema en de scenografie van de expo. De erkenning toont aan dat museumproducten gebaseerd op collectiestukken commercieel interessant én tegelijk eigenzinnig kunnen zijn.” aldus Caroline Bastiaens, schepen voor Cultuur.
De Museum Product Award is een initiatief van FARO en ICOM Vlaanderen.
| |
Het trotse team van MAS in Jonge Handen - Foto: Victoriano Moreno