Overslaan en naar de inhoud gaan
Foto: Arthur Smeets

Graanzuiger 19: zo goed als nieuw

Historische foto Graanzuiger 19

Havenicoon

Stadsgraanzuiger 19 is een krachtig voorbeeld van innovatie in de maritieme sector. Vóór zijn introductie kostte het meer dan honderd havenarbeiders een dikke week om 6.000 ton bulkgoed over te hevelen van het ene schip naar het andere. Met de graanzuigers werden granen, zaden, bonen … plots overgeladen met een capaciteit van bijna 200 ton per uur. Antwerpen bezat in totaal 24 drijvende stadsgraanzuigers, in de Rotterdamse haven waren er eens zoveel. De eerste Antwerpse graanzuiger werd besteld in 1910 en de laatste bleef tot begin jaren 1980 in bedrijf. Graanzuiger 19 werd in 1985 aan Nederland verkocht… en daar als museumstuk behouden.

Ondertussen is er veel werk verricht op de werf Talsma in het Friese Franeker: de deuren en ramen van de graanzuiger zijn vervangen; het onderwaterschip, de weegkamer en de stootlijsten werden aangepakt. Ook kreeg de graanzuiger zijn oorspronkelijke kleuren terug. Een erfgoedsubsidie vanuit Vlaanderen maakte de restauratie mee mogelijk.

Het MAS is nu 'co-ouder' van de graanzuiger, die deel uitmaakt van de buitencollectie van het Maritiem Museum Rotterdam. Daardoor is Graanzuiger 19 afwisselend te zien in Antwerpen en in Rotterdam.

 

Meld je aan voor de nieuwsbrief