Overslaan en naar de inhoud gaan

#41: Doos Nr. 154

26 maart 2021

Het MSKA Roeselare kreeg doos nr. 154. De leerlingen van het Kunst Secundair Onderwijs gingen ermee aan de slag.

Doos nr. 154 uit de collectie Jaap Kruithof inspireerde onze leerlingen tot creativiteit en kritische reflectie. 

Leerlingen beeldende kunst

Om een kader te scheppen, kregen de leerlingen uitleg over Jaap Kruithof en zijn ideologie. Daarna mochten ze elk een ding kiezen uit de doos om er een eigen werk rond te maken. Voor velen was het een moeilijke zoektocht. Hoe geef je een meerwaarde aan een banaal object? Hoe verwerk je de ideologie van Kruithof of een facet daarvan in een ruimtelijk beeld? Het leverde boeiende gesprekken op én een grote diversiteit aan werken. Elke leerling verwerkte zijn ‘ding’ in een persoonlijke creatie. Voor sommigen was het echt de grondstof voor een nieuwe beeld, bij anderen werkte het eerder als inspiratiebron.
 

Leerlingen moderne dans

Ook de leerlingen van de dansrichting verwerkten hun ‘ding’ op een eigen manier, vanuit hun discipline. Ze componeerden een eigen muziekstuk en creëerden een choreografie die vanuit de verschillende ‘dingen’ vertrekt. Het is een boeiend samenspel van klank en beweging.

Leerlingen ASO

Zij werkten in hun vak burgerschap een historisch-filosofisch luik uit. Ze kozen elk een voorwerp uit de doos en gingen na hoe de eraan verbonden functie doorheen de geschiedenis evolueerde. De leerlingen gingen ook in op de filosofische vragen die zich stellen rond “omgaan met de dingen” en “weggooien en bewaren”. Ze onderzochten wat de visie van de verschillende levensbeschouwingen is op dit vlak. Ze bundelden hun bevindingen in een brochure “Zuinig zijn met de dingen (en ze onder alle mensen gelijk elkaar verdelen)”. Je kan de brochure hier bekijken.

 

De krant wijdde er een artikel aan: https://www.hln.be/roeselare/leerlingen-mska-realiseren-expo-doos-nr-154-uit-de-collectie-jaap-kruithof~a63979fd/

Meld je aan voor de nieuwsbrief