Overslaan en naar de inhoud gaan

Luc Tuymans. Glasses

13.05.2016 - 18.09.2016

Voor de expo 'Luc Tuymans. Glasses' blikte Luc Tuymans voor de eerste keer thematisch terug op zijn oeuvre. De expo presenteerde portretten van ‘mensen zonder naam’ en van historische figuren, met als rode draad een bril. We ontvingen 81.494 bezoekers.

Het werk van schilder Luc Tuymans (°1958) is een permanent onderzoek naar beelden en de beeldenstorm die dagelijks over ons waait. Naar hoe de mensen en dingen zich aan ons voordoen. Naar de kloof tussen representatie en realiteit. Omdat een bril de aanblik van iemand mee vormgeeft, is zo’n ogenschijnlijk vanzelfsprekend instrument voor een kunstenaar-onderzoeker van beelden belangrijk.
 
“Ik heb altijd graag brillen geschilderd. Een bril brengt een soort van distorsie van het gezicht, dat we door een bril niet rechtstreeks kunnen zien. Het is een raar instrument en ook een nagenoeg universeel gegeven. De banaliteit van de bril krijgt door hem te schilderen een andere betekenis.”
Luc Tuymans, 2015

Sleutelwerken

Het was de eerste keer dat Luc Tuymans in zijn eigen oeuvre een thematische selectie maakte. De expo presenteerde iconische werken uit Tuymans’ oeuvre, waarin onder meer nazisme, kolonialisme en nationalisme belangrijke onderwerpen zijn. SS’er Heydrich maskeert in de reeks ‘Die Zeit’ zijn gezicht achter een donkere bril. De jonge Boudewijn stapt verborgen door een zonnebril uit het vliegtuig in Léopoldville. Patrice Lumumba draagt een bril en een das en kijkt ons van dichtbij recht in de ogen. De lachende Amerikaanse huisvader Milteer met vergrote ogen achter zijn bril is een extremist-racist. Het gezicht van de Vlaamse schrijver Ernest Claes wordt een soort leeg masker-met-bril...

“Toen ik op een bepaald moment door al de portretten ging die ik tot hiertoe heb geschilderd, stond ik versteld van het feit dat op driekwart van deze portretten brillen te zien zijn. Dat is allesbehalve een bewuste keuze. 
Luc Tuymans, 2009

Luc Tuymans en het MAS

Het was niet de eerste keer dat Luc Tuymans en het MAS samenwerkten. Op het plein voor het museum ligt zijn 1600 m2 grote mozaïek ‘Dead Skull’. Dat grijpt terug naar Tuymans’ gelijknamige schilderij uit 2002, waarvoor hij zich baseerde op de gedenkplaat voor de Antwerpse schilder Quinten Metsys op de gevel van de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal.

Een soundtrack op maat

Je kon de expo ‘Glasses’ bezoeken met een aangepaste soundtrack, gekozen door de jongerencrew van MAS in Jonge Handen.  Dat zorgde voor een aparte muzikale ervaring bij elk werk. 

Mee mogelijk gemaakt door

Meld je aan voor de nieuwsbrief