CK 223
In 1927 ging de stad opzoek naar 32 nieuwe topkranen van 3 ton. De levering werd verdeeld in verschillende loten en de haveningenieurs wonnen zoveel mogelijk informatie in over de meest recente kraanconcepten. Ze contacteerden bekende kraanbouwers en schakelden een consultant in voor advies over de Belgische, Engelse, Nederlandse en Duitse patenten voor elektrische topkranen. Na een vergelijkende studie werden er 32 kranen van 7 verschillende types en van 6 verschillende constructeurs aangekocht.

De unieke CK-kraan in actie op de noordkaai van Albertdok. - Felixarchief SA055110
Een enkele topkraan daarvan werd aangekocht bij de Luxemburgse firma van Paul Würth voor 350.000 frank wat 8.674,76 euro is. Naast de afdeling Division Appareils de Levage, die de opdracht zou uitvoeren bezat het bedrijf nog andere activiteiten zoals ‘constructions en fer et grosse chaudronnerie, installation de hauts-fourneaux, aciéries, laminoirs, gazogènes, épuration de gaz, fabrication de rivets’. De focus lag dus erg op de ijzer- en staalindustrie.
Vanaf de inwerkingtreding van de kraan in 1930 kreeg ze de reputatie van degelijke constructie en robuustheid, kwaliteiten die trouwens ook de norm waren in de werkplaatstoerusting van de zware staalnijverheid. Reeds in maar 1928 stelde de firma Würth samen in overleg met constructeur SEM voor om de voorgeschreven smeltveiligheden in de elektrische uitrustingen te vervangen, door de moderne schakelaars met maximarelais en contactoren. Een primeur voor het havenbedrijf.