Overslaan en naar de inhoud gaan

Elektrische havenkraan CO290

De verloren zoon

Vier kranen van Kampnagel met de nummers CO 290 tot 293 werden in 1931 opgesteld aan de zuidkaaien van de Verbindingsgeul, kaaien 201–203, tegenover de Fordfabrieken. Deze kraan werd tijdens de Tweede Wereldoorlog opgeëist en weggevoerd door de bezetter. 

CO290 

De aanbesteding voor een reeks van 32 3-ton stopkranen werd in juni 1929 aan drie Belgische constructeurs toegewezen, Ateliers Métallurgiques de Nivelles, Le Titan Anversois en L’Energie uit Marcinelle. De Duitse constructeur Kampnagel liet echter weten dat hij zijn inschrijvingsprijs drastisch wilde verminderen om toch nog kranen te mogen leveren. Na verder overleg besliste de gemeenteraad om bijkomende kranen te bestellen bij Kampnagel, dit door hun goede reputatie in onder andere de haven van Hamburg. De vier kranen met nummers CO 290 tot 293 werden opgesteld aan de zuidkaaien van de Verbindingsgeul op kaaien 201 – 203 tegenover de Fordfabrieken.

Elektrische havenkraan C0290 vroeger

De kraan CO290 op haar standplaats op kaai 201 bij de Oosterweelbrug. - MAS, AS.1987.022.001.1-7

Duitse normen 

Kampnagel wilde de kranen echter afleveren op basis van de Duitse normen. Dat leidde binnen de kortste keren tot conflicten, aangezien systematisch werd afgeweken van de voorwaarden van het bestek. Bij de aanvaardingsproef bleek dat de eerste afgeleverde kraan de opgestelde hijssnelheid van 0,8 meter per seconde niet haalde. Na wat tegenstribbelen ging Kampnagel toch akkoord om volledig nieuwe kabeltrommels met grotere diameter aan te leveren.

De Kampnagelkranen boden wel diverse vernieuwende aspecten. Door de goed uitbalancering van de giek was een topmotor met een vermogen van slecht 4 kilowatt voldoende. Daarnaast stelde Kampnagel voor om de klimladders en trappen op het portaal een gelaste uitvoering te geven in plaats van geklonken. Hij wees erop dat zulke constructies steviger waren en ook een ‘elegantere vorm’ hadden. Dit was een kleine vingerverwijzing naar het Antwerps havenbestuur dat zich meer zou moeten richten naar de modernere Duitse bouwwijze. Ook de draagrail voor de zwenkwielen werden uitgevoerd met een lichter railtype dan in Antwerpen gebruikelijk was.

Oorlogskranen 

In februari 1943, midden in de Tweede Wereldoorlog, kwam een opeisingsbevel van de Duitse bezetter voor 8 walkranen, waaronder de kranen CO290 en 291. Na het einde van de oorlog werden de kranen teruggevonden in de haven van Lübeck. Beide kranen keerden terug naar Antwerpen.

Karakteristieken

  • Type: topkraan
  • Last: 3 ton
  • Hijssnelheid: 0,8 meter per seconde
  • Vlucht: 19,5 meter
  • Motoren: 550 volt gelijkspanning; constructeur: Siemens, Duitsland
    • hijsen: 30 kilowatt, serie
    • zwenken: 7,8 kilowatt, serie
    • toppen: 4 kilowatt, compound
    • rijden: 10,5 kilowatt, serie
  • Massa: totaal 59,5 ton
  • Bouwjaar: 1930
  • Constructeur: Kampnagel Eisenwerk AG, Duitsland

Meer info over elektrische kranen

Ondek meer

Havenkranen

De grootste en meest indrukwekkende collectiestukken van het MAS ontdek je aan de Scheldekaaien: de havenkranen.

Meld je aan voor de nieuwsbrief