Overslaan en naar de inhoud gaan

De verloren zoon

Elektrische havenkraan CO290

Deze kraan werd tijdens de Tweede Wereldoorlog opgeëist en weggevoerd door de bezetter. Na de oorlog werd ze gevonden in het Duitse Lübeck, en terug naar Antwerpen gebracht.

CO290 

De aanbesteding voor een reek van 32 3-tonstopkranen werd in juni 1929 aan drie Belgische constructeurs toegewezen, Ateliers Métallurgiques de Nivelles, Le Titan Anversois en L’Energie uit Marcinelle. De Duitse constructeur Kampnagel liet echter weten dat hij zijn inschrijvingsprijs drastisch wilde verminderen om toch nog kranen te mogen leveren. Na verder overleg besliste de gemeenteraad om bijkomende kranen te bestellen bij Kampnagel, dit door hun goede reputatie in onder andere de haven van Hamburg. De vier kranen met nummers CO 290 tot 293 werden opgesteld aan de zuidkaaien van de Verbindingsgeul op kaaien 201 – 203 tegenover de Fordfabrieken.

Elektrische havenkraan C0290 vroeger

Duitse normen 

Kampnagel wilde de kranen echter afleveren op basis van de Duitse normen. Dat leidde binnen de kortste keren tot conflicten, aangezien systematisch werd afgeweken van de voorwaarden van het bestek. Bij de aanvaardingsproef bleek dat de eerste afgeleverde kraan de opgestelde hijssnelheid van 0,8 meter per seconde niet haalde, na wat tegenstribbelen ging Kampnagel toch akkoord om volledig nieuwe kabeltrommels met grotere diameter aan te leveren.

De Kampnagelkranen boden wel diverse vernieuwende aspecten. Door de goed uitbalancering van de giek was een topmotor met een vermogen van slecht 4 kilowatt voldoende. Daarnaast stelde Kampnagel voor om de klimladders en trappen op het portaal een gelaste uitvoering te geven in plaats van geklonken. Hij wees erop dat zulke constructies steviger waren en ook een ‘elegantere vorm’ hadden. Dit was een kleine vingerverwijzing naar het Antwerps havenbestuur dat zich meer zou moeten richten naar de modernere Duitse bouwwijze. Ook de draagrail voor de zwenkwielen werden uitgevoerd met een lichter railtype dan in Antwerpen gebruikelijk was.

Oorlogskranen 

In februari 1943 midden in de Tweede Wereldoorlog kwam een opeisingsbevel van de Duitse bezetter voor 8 walkranen, waaronder de kranen CO290 en 291. Na het einde van de oorlog werden de kranen teruggevonden in de haven van Lübeck. Beide kranen keerde terug naar Antwerpen.

Meer info over elektrische kranen

Ondek meer havenkranen

Havenkranen

De grootste en meest indrukwekkende collectiestukken van het MAS ontdek je aan de Scheldekaaien: de havenkranen. En net voor de deur van het MAS bots je bijna op het pronkstuk uit onze collectie.

havenkranen aan de rijnkaai

De Nijvelkraan

Elektrische topkraan DE296

Van deze ‘Nijvelkranen’ werden wel 48 exemplaren aangekocht. Veel van deze kranen bedienden de zogenoemde ‘Congoboten’, bij het Zeestation van de C.M.B. aan het Leopolddok. De laatste kranen bleven nog tot in de jaren 1990 in werking..

havenkranen aan de rijnkaai in de avond

De Pantograaf

Elektrische topkraan FA330

Kraan 330FA was een unieke kraan bedoeld voor zwaardere lasten. Ze stond opgesteld op de Scheldekaai nabij de toen nog te bouwen Kennedytunnel, waar elke dag passagiersschepen naar Engeland vertrokken. Het topmechanisme met dubbele giek (pantograaf) was een van de meest geslaagde systemen voor een topkraan voor zwaardere lasten.

Meld je aan voor de nieuwsbrief