Overslaan en naar de inhoud gaan
havenkranen aan de rijnkaai

De schroefkraan

Draadstangkraan BD158

Deze BD-kraan oogt gelijk aan de AA-kraan hiernaast, maar kende een eenvoudige innovatie: de giek is niet vast, maar verstelbaar door eenmechanisme met draadstangen of “schroeven”. Zo kon de kraan een groter arbeidsveld bestrijken.

Foto van de draadstangkraan vroeger

Draadstangkranen 1923-1925

Na de Eerste Wereldoorlog ging de uitbreiding van de haven verder met de bouw van het Tweede en Derde Havendok en het Albertdok. Daar kwamen kranen met een nieuw concept, de verstelbare giek. De reikwijdte van de giek kon versteld worden door hem op een horizontale as aan de giekvoet te laten scharnieren. De draadstangkraan was ontworpen om de giek alleen zonder last te verstellen. Het was een vooruitgang tegenover het werken met kranen met een vaste giek aangezien een groter arbeidsveld bestreken kon worden, maar het verstrekte toch niet de vlotheid van werken die een vluchtverstelling onder last zou toelaten.

In totaal kwamen er 90 kranen van dit type. Zij werden aangekocht in zeven reeksen en gekenmerkt met de naam ‘draadstangkraan’ of ‘schroefkraan’, verwijzend naar het mechanisme om de reikwijdte te veranderen. Als kenletter kregen ze een ‘B’.

BD158

Deze kraan maakte deel uit van een reeks van vijftien kranen met kernletter BD. Het was de tweede reeks van 15 kranen die bij het Antwerpse bedrijf Le Titan Anversois werd aangekocht. In vergelijking met de vestgiekkranen van 1907 was deze nieuwe generatie beter aangepast aan grotere schepen.

De vluchtverstelling van de giek was de technologische vernieuwing van deze naoorlogse generatie kranen. Bij de vastgiekkranen steunde de onderste ligger van de giek op het stalen raamwerk, van de onderzijde van de cabine. Bij de BD-kranen steunde die onderste ligger scharnierend op de voorkant van het bovenvlak van een stevige stalen kooi.

draadstangkranen aan de haven

Meer info over elektrische kranen

Ondek meer havenkranen

Havenkranen

De grootste en meest indrukwekkende collectiestukken van het MAS ontdek je aan de Scheldekaaien: de havenkranen. En net voor de deur van het MAS bots je bijna op het pronkstuk uit onze collectie.

Een Hollandse topkraan

Elektrische topkraan CC176

Een topkraan kan haar reikwijdte aanpassen tijdens het laden en lossen. Constructeurs experimenteerden met allerlei mechanismen om ervoor te zorgen dat de last tijdens die opbeweging op dezelfde hoogte blijft. Deze kraan stond samen met de ‘schroefkranen’ en de ‘mussenbekken’ aan het Derde Havendok.

havenkranen aan de rijnkaai in de avond

De mussenbek

Elektrische topkraan CD184

Deze kraan heeft een scharnierende uithouder aan het uiteinde van de giek, waardoor de last tijdens het toppen op dezelfde hoogte bleef. Een Brits patent, uitgevoerd door Belgische bouwer Cockerill. De Antwerpse kraandrijvers noemden het de ‘mussenbek’.

Meld je aan voor de nieuwsbrief